Guardians of the flutes

11 november heeft Els ons de documentaire vertoont over de sambia-man, een stam hoog in de bergen van Nieuw Guinea. Zij zijn strijders in de jungle die bijzondere rituelen met zich meedragen. De mannen leven (totdat ze getrouwd zijn) gescheiden van de vrouwen, mede doordat de menstruatiesappen van de vrouwen de mannen zou vergiftigen. Na dat de man en vrouw in het echt met elkaar verbonden zijn, wonen ze wel samen, maar leven nog steeds vrij gescheiden. Zelfs de hut heeft van binnen een onzichtbare grens die niet gepasseerd mag worden door het andere geslacht. De kinderen groeien bij hun moeder op, de meisjes blijven daar, maar de jongens worden als ze oud genoeg zijn gescheiden van hun moeder. Ze gaan dan naar het mens-house om zich voor te bereiden op de inleiding, deze staat volledig in teken van de overgang van jongen naar strijder. De jongen worden gekoppelde aan een oudere tijdens het proces. Ze ondergaan veel tests en pijn, zodat ze voorbereid zullen zijn op het echte leven. Één van de rituelen die erbij komt kijken is wel een heel bijzondere, de sambia-man hebben van soort bamboe-stokken fluiten gemaakt waar zei bij op blazen, de jongen moeten aan deze fluiten zuigen. Later blijkt dat ze aan deze fluiten moeten zuigen om te oefenen, deze fluiten staan namelijk symbool voor het mannelijke geslachtsdeel. Verder in het ritueel moeten ze niet meer de plantaardige fluiten zuigen, maar wordt ze gedwongen de vleesige fluiten van hun oudere te zuigen. Er wordt hen verboden om er ooit over te praten, dit ritueel moet geheim blijven en mag niet naar buiten komen. Wanneer het inleidings-ritueel voorbij is worden de jongen door de ouderen gekoppeld aan een meisje, die wordt gestolen van een andere stam, om hier mee te trouwen.

Tegenwoordig is er meer westerse invloed gekomen in het dorp en zijn de rituelen aan het verwateren. De nieuwe generatie leeft niet volgens de oude tradities, maar leren meer moderne mogelijkheden. De ronde hutjes worden vervangen door vierkante, kinderen worden geschoold, jongens en meisjes leven samen. De moderne wind heeft echter ook invloed op het gedrag, zo werd er nu ineens een meisje verkracht door een jongen. Dit is natuurlijk ongelooflijk voor de sambia mensen.

Zo kan je als buitenstaander er op terug kijken en je afvragen of die westerse invloed wel goed is geweest. Men kan zeggen dat de opvoeding en samenleving verbeterd is, maar alle oude tradities zijn verloren en er worden meisjes verkracht. Van de andere kant kan gezegd worden dat volgens de oude tradities de jongentjes werden verkracht door de oudere mannen, maar verder een gezonde samenleving was. Misschien moeten wij als westerlingen zulke mensen in ere laten en hun ding laten doen, of moeten we juist ingrijpen en proberen te helpen?

 

Referentie:

Plaatskenmerk:

Extract:

Commentaar:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten